Budgetteren en sparen #2: Nieuwe kleding nodig?

Wat was het een heerlijk weertje de afgelopen weken! Mijn hoofd schreeuwt dan om een lente schoonmaak. Vooral van mijn kledingkast. En na een paar keer flink zweten in een trui in de felle zon ontstaat ook een flinke behoefte aan nieuwe lente/zomerkleding! Het kan je aardig wat kosten om nieuwe kleding te kopen. Om de kosten een beetje in de hand te houden pak ik het meestal als volgt aan:

2966610261_c0fb57af6c_b

Flickr//annsofic

Shoppen in je eigen kledingkast

Zoek eerst alle kleding uit die je nog hebt. Kijk goed of je nieuwe, verrassende combinaties kunt maken. Vraag eventueel iemand om met je mee te kijken. Afgelopen weekend heb ik de kleding die ik nog bij mijn moeder thuis had liggen uitgezocht. Ik heb toen ik op kamers ging namelijk lang niet alles meegenomen. Natuurlijk vond ik heel veel niet leuk meer nu ik het weer aantrok. Een groot deel paste gewoonweg ook niet meer, maar ik ben ook een aantal super mooie dingen tegen gekomen! Wat ik trouwens wel grappig vond is dat er nog een heleboel broeken in de kast lagen die veel en veel te groot waren. Het is niet dat ik heel veel dunner ben dan een jaar of vier terug, maar ik kon vroeger echt niks rondom mijn buik verdragen door de buikpijn of het opgeblazen gevoel. Daarom kocht ik mijn broeken standaard een maat of twee te groot, haha!

Beslis wat je echt nodig hebt en bepaal een budget

Onvoorbereid shoppen leidt bij mij vaker tot miskopen en te veel geld uitgeven, dan als ik ga shoppen met een specifiek doel. Maak een (mentaal) boodschappenlijstje. Als ik mijn kasten heb uitgeruimd weet ik wat ik nog heb en wat ik nog nodig heb. Naar aanleiding daarvan bepaal ik meestal een budget. Dat moet natuurlijk wel realistisch zijn, want anders is het alleen maar frustrerend. Ik pas liever mijn norm van wat ik nodig heb aan op mijn budget dan andersom.

Marktplaats of tweedehands Facebook groepen

Vroeger gooide ik best veel spullen weg. Als ik het niet weggooide gaf ik het aan iemand die het goed kon gebruiken. Nu zet ik het op Marktplaats of Facebookgroepen waarop je spullen kunt verkopen of ruilen. Ik ruilde vorige week een half pak overbodig meel voor een fles azijn (had ik toevallig nodig) en verkocht aardig wat kledingstukken. Van de opbrengst kocht ik een nieuw t-shirt dat ik al een tijdje graag wilde hebben.

Naast dat het me wat kan opleveren voor mijn vakantiepotje en het me in het algemeen geld kan besparen, vind ik het ook gewoon heel erg fijn om spullen niet zomaar weg te gooien als ze nog goed zijn. Je kunt anderen er soms nog heel erg blij mee maken. Iets kopen doe ik ook wel eens via Marktplaats of deze Facebook groepen, maar minder vaak dan dat ik er iets te koop, ruil of geef aanbied. Als je een beetje geduld hebt kom je wel eens super mooie dingen tegen voor een prikkie! Ideaal!

Als je spullen verkoopt op Facebookpagina’s moet je het voornamelijk hebben van impulsaankopen. Alles wat mensen erop plaatsen zakt meestal snel naar beneden en de spullen zijn vrij moeilijk terug te vinden, omdat zoektermen niet gemakkelijk te gebruiken zijn. Daarom is een goede eerste indruk extra belangrijk. Als ik zelf bijvoorbeeld een leuk paar schoenen zie, maar de maat staat er niet bij denk ik sneller ‘laat dan maar zitten, ik kan beter mijn geld in m’n zak houden’. Op Marktplaats wordt vaak gerichter gezocht naar een artikel dus kun je je beter focussen op hoe goed je vindbaar bent.

Als je besluit via internet iets te (ver)kopen moet je natuurlijk ook letten op de betrouwbaarheid van anderen. Ik vind de tips die Marktplaats zelf geeft voor veilig handelen erg nuttig (en toepasbaar op beide manieren van (ver)koop). Hier kun je ze vinden. Ik probeer voornamelijk mijn gezonde verstand te gebruiken. Persoonlijk haal ik liever spullen op dan dat ik ze laat versturen, omdat je dan gelijk kunt beoordelen of het product er inderdaad zo uitziet als je had verwacht en of je dus zeker bent dat je het wilt kopen.

Oh ja, als je creatief bent kun je ook je zelfgemaakte sieraden, schilderijen, opgeknapte meubels of wat je maar wilt verkopen via internet. Altijd het proberen waard!

Budgetwinkels, aanbiedingen en uitverkoop

De kringloopwinkel is bij uitstek een budgetwinkel. Ik vind het bij ons alleen altijd moeilijk om iets leuks te vinden. Mocht je dat probleem nu ook hebben, of je gewoon niet zo prettig voelen in een kringloopwinkel, dan zijn er nog meer dan genoeg wat goedkopere winkels over. De Hema heeft de laatste tijd steeds meer leuke kleding. Dan heb je nog de Primark, H&M, Forever 21….

Let ook vooral op speciale aanbiedingen. Bij de WE krijg je als student bijvoorbeeld altijd 10% korting. Daar kocht ik laatst ook een jasje met een euro of 20 korting door een bepaalde gratis app te downloaden. Het is niet een super budgetwinkel, maar wel eentje om bij uitverkoop of speciale aanbiedingen in de gaten te houden. Op blogs komen ook nog wel eens leuke kortingscodes en tips langs om in de gaten te houden.

In de uitverkoop shoppen is natuurlijk altijd handig. Als ik dat doe houd ik ook altijd het aankomende seizoen in m’n achterhoofd. Weet je dat dit het laatste seizoen was dat je winterjas nog meekon? Kijk dan dat jaar nog bij de uitverkoop of je al een leuke nieuwe ziet voor volgend jaar!

Hoe letten jullie op de kosten als je nieuwe kleding nodig hebt? En maken jullie ook wel eens gebruik van Marktplaats of Facebook om dingen te (ver)kopen?

Lees hier ook de andere artikelen over dit onderwerp:

- Hoe het begon: Missie vakantie 2014!
- Budgetteren en sparen #1: De situatie van andere studenten

2 thoughts on “Budgetteren en sparen #2: Nieuwe kleding nodig?

  1. Leuk om te lezen!
    Dit is precies hoe ik het ook altijd doe: Kast opruimen, setjes maken (en klaarleggen!), uitzoeken wat er nog mist om een aantal setjes compleet te maken.
    Daarna ga ik op zoek op Markplaats. Ik had zwarte laarzen nodig. De vorige (zo’n 8 jaar oud) was de rits van kapot. Op Marktplaats vond ik nieuwe laarzen, nieuwprijs 130 euro, voor 40 euro!
    Ook kijk ik regelmatig bij de functie ‘kijk in uw wijk’. Sowieso vind ik het leuk om te zien wat mijn wijkgenoten allemaal aanbieden. Maar daarbij is het ook heel makkelijk stappen maken als ik iets leuks vind (kan ik nu even langskomen?).
    En op rommelmarkten (Koningsdag!) koop ik ook regelmatig een leuk bouseje. Maar dat is nooit gepland ;-)

    En als ik dan echt niets kan vinden, ga ik de stad in.
    Maar het staat me steeds meer tegen, die consumptiemaatschappij.

    Natuurlijk zijn er dingen die ik gewoon nieuw wil hebben. En daar wil ik ook wel voor betalen: Een goede bh, een goede spijkerbroek, goede schoenen. Meestal betaald zich dat vanzelf terug. Met mijn lingerie doe ik zo’n 3 a 4 jaar (en zit veeeel beter dan die van de Hema). De palladiums die ik nu heb, loop ik al 14 jaar op! (Maar zijn helaas zijn ze na de zwangerschappen te klein geworden – mijn voeten zijn een maatje groter).

    Voor de kinderen doe ik het ongeveer net zo. Maar hier hebben we de mazzel dat ik van verschillende kanten zakken met kleertjes krijgen. Ideaal! En een tips voor ouders: krijgdekleertjes.nl

    Facebook daarentegen heb ik nog nooit gebruikt ;-)

    • Helemaal mee eens Mirjam! Iedereen wil maar meer en meer. Voor mij helemaal niet per se nodig. Aan BH’s en (vooral winter)schoenen geef ik inderdaad meestal ook iets meer uit. Het is gewoon belangrijk dat dat goed zit en dan doe je er ook lang mee.

      Die functie ‘kijk in uw wijk’ op Marktplaats kende ik nog niet eens! Handig zeg!

Leave a Reply

